Cum e la scoala in Franta - rezultate la sfarsit de trimestru

S-a sfarsit primul trimestru. Am primit evaluarea. Cu aprecieri punctuale, cu achizitii si puncte slabe. Cu evaluarile acestea, pachet, ne ducem mai departe in anul scolar urmator. Imi place sistemul de evaluare, l-am aplicat si eu la clasa si la sfarsit de semestru am dat parintilor o fisa cu nivelul de achizitii. O voi posta zilele urmatoare, poate va e de folos.

Desi m-am straduit sa inteleg sistemul de invatamant francez si am citit ce am gasit, tot nu m-am lamurit. Nici nu mai are importanta, de vreme ce tot nu pot schimba nimic. Se pare ca fiecare scoala are regulile ei, fieacre departament al Frantei are regulile sale si tot asa. Ca e bine sau nu ..., nu are importanta. Am regretul ca dupa un trimestru copilul de 10 ani nu a pictat nici macar o data la scoala, nu a cantat, nu a avut decat un proiect firav la engleza, nu a avut ore de abilitati practice unde sa invete ceva, sa exerseze o deprindere, sa se aplece cu rabdare asupra unor proiecte migaloase, ca nu a avut ore de sport decat cat sa le numeri pe degetele de la o mana (e drept, scoala nu are sala de sport, cand e frig mai bine nu se face educatie fizica), ca tot pe degetele de la o mana numar orele de istorie si de geografie. Nu inteleg si am lasat-o balta. Vrem foarte mult ca ea sa invete franceza si acest lucru ni se pare acum cel mai important aspect. 



Pe de alta parte, copilul venit din scoala romaneasca e mult deasupra celorlalti de varsta ei scoliti aici. Ea le explica la scoala (mai nou incearca sa si strecoare cuvinte in franceza in explicatiile in engleza) notiuni la matematica (cum se fac impartirile, cum se rezolva unele probleme), le explica diferiti termeni, tehnici, de ce sunt ore diferite pe glob (???!!!). E drept ca la mate e departe de ceilalti. Copiii vor auzi abia in anii urmatori de ridicare la putere, inecuatii, divizibilitate, falsa ipoteza... 

Oricum, va vorbeam de fisa de evaluare - e structurata pe discipline (franceza, engleza, mate, istorie...), la fiecare disciplina domeniile (exprimare verbala, exprimare scrisa, citit, compunere...), nivelul de achizitii in explicatii personalizate, o nota finala pentru fiecare domeniu. Da, imi place acest sistem de evaluare. E laborios pentru invatator, dar de acolo intelegem cu totii exact care sunt progresele. (Sublinierile cu rosu indica aici obiectivele ce au fost evaluate. Celelalte se urmaresc probabil in celelalte semestre.)




Un lucru e sigur: integrarea intr-o scoala straina, intr-o tara straina sunt foarte importante si sunt oportunitati excelente. Invatarea unei limbi de la vorbitori nativi este iarasi un mare plus. Dincolo de nemultumirile pe care le am eu fata de sistemul francez, trebuie sa recunosc si o fac cu mare drag, ca sistemul are si destule parti bune si foarte bune, lucruri diferite de Romania sau de alte tari, abordari specifice tarii si zonei in care locuim si cred ca pentru noi, ca parinti, e important sa privim lucrurile din acesta perspectiva. 

Spor si voua.
Ema 


Etichete: , ,