Falsa modernitate a unor lectii vechi

Atentie! - Daca sustineti vreun grad didactic, aceasta nu e o postare pentru voi. Daca va inscrieti la vreo lectie deschisa, daca veti avea inspectie, nu aplicati la clasa nimic din ce veti citi mai jos.

Ce e modern si ce e traditional in invatamant? Daca ar fi sa insir ce m-au invatat didacticile din liceu si pana acum, metodele traditionale sunt conversatia, explicatia, exercitiul, iar cele moderne sunt algoritmul, invatarea prin descoperire, lucrul cu calculatorul. FALS ! Daca eu le-am invatat pe acestea ... moderne prin 1993 pe la liceu, nu mai sunt moderne. Nu mai au cum sa fie. Or fi fost atunci prin 1988, cand eram eu prin clasa a 9-a, cand nu exista calculator si cand cineva adusese probabil de pe afara (de printr-o tara cu calculator), ideea ca poti sa il folosesti la clasa. Acum nu mai tine de modernitate. S-a perimat. Sunt foarte multi copii de 9-11 ani care dau lectii pe orice joc si pe orice aplicatie adultilor pe o raza de 100 de metri in jurul lor (sau mai mult?).


Daca ai o lectie de grad si inserezi un joc, o proiectie video si mai aduci si 3 plante cu tot cu radacina pentru a fi observate, gata, ai o lectie moderna. Nu, nici pe departe.

Sistemul romanesc a ramas agatat intr-un model invechit de lectie - lectia de 45 de minute, in care verifici ce ai invatat ora trecuta, verifici tema, predai un subiect nou, te fastacesti putin prin subiectul cel nou, tragi concluzia, aplici, verifici, faci retentie, faci transfer, rapid o evaluare, rapid o autoevaluare, rapid o evaluare din partea colegilor... Totul fragmentat in cate 5 minute, pentru ca altfel nu au cum sa incapa cu totul in 45 de minute. Psihologia ne tot spune ca invatarea e un proces de durata. Dar la scoala invatarea trebuie sa aiba loc in 5 minute de subiect nou si predare. Dupa 45 de minute e musai ca elevul sa stie ce i-ai spus. Cred ca e o falsa perceptie a invatarii la scoala.



Ce e modern? (E opinia mea!) E modern sa ai o lectie fara etapele acestea de cate 5 minute, fara verificarea lectiei anterioare, fara tema de verificat, fara algoritm dus la nesfarsit ca poate se prind copiii, fara metode traditionale si moderne, fara calculator daca vreti, fara tabla interactiva. Si modern ar fi sa nu dureze 45 de minute. Ci vreo 2 ore (sau atat cat aveti nevoie). 2 ore in care tu, invatatorul esti in echipa copiilor, discutati cu totii, va jucati, iar discutati, iar va jucati, priviti un film documentar / de animatie, rasfoiti niste enciclopedii, aveti timp sa folositi creioanele colorate pentru a face scheme si grafice, aveti timp sa insirati pe jos si pe banci pietricele si conuri si scoici ca sa le numarati si sa le grupati, aveti timp sa si cantati, sa si spuneti de 2 ori inmultirea pe ritm de hip - hop... Asta e modern. Si la sfarsitul celor doua ore, in loc de evaluare verbala, in loc de note, de aprecieri si evaluari din partea colegilor sa fie: "Doamna, data viitoare vreau sa vorbesc eu despre ..." si "Doamna, am acasa o carte care cred ca se potriveste cu lectia noastra." si "Doamna, pot eu sa prezint maine?" si "Doamna, mi-a venit o idee..." - pentru ca acesta e cel mai important si clar feedback pentru tine, ca invatator, ca ei au inteles lectia.


Si modern mai e sa duci dincolo de toate metodele totul pentru ca ei sa participe si sa fie acolo si daca trebuie da, numarati jeleuri pe care apoi sa le mancati si daca trebuie pictati cu picioarele goale in curte si daca trebuie puneti muzica de dans la ora de mate pentru a destinde atmosfera. Cred ca multi dintre invatatori (si eu m-am numarat uneori printre ei si tot am incercat sa ma scutur de asta) isi construiesc lectiile cu teama ca nu au verificat lectia anterioara, ca daca vine cineva si nu au dat teste de evaluare pe care sa le pastreze in dosar, ca daca spun copiii acasa ce bine s-au distrat la scoala si parintii vor intreba da' carte cand mai faceti? Exista o astfel de teama. Teama nu e moderna. Nici traditionala. Teama e naspa. Nu va fie teama. Ce daca nu ati facut evaluare? Da, exact, nu ati masurat concret cati elevi au inteles, cati nu, cine are nevoie de ameliorare, nu ati notat...? Nu le-ati dat nici tema? Si ce daca? Poate nu au inteles? Da, probabil nu au inteles daca in loc sa folositi ghinde si castane si pietricele pentru a forma zeci si sute le-ati aratat niste desene in carte si niste planse colorate puse pe perete. Modern nu mai e manualul. Pe bune. Nici caietul special. Nici macar caietul cu patratele nu mai e modern. De acela cu liniatura speciala de clasa I nici nu mai zic - acela e inchisoare. Eu am folosit in clasa pregatitoare caiete cu foi albe, fara linii si patratele - fiecare scria si desena cum dorea - mai mare, mai stramb ... Erau creativi. La un moment dat fiecare si-a aliniat scrisul, desenele, nu prea a fost nevoie de linii.



Imi amintesc de cursul acela de instruire al invatatorilor care luau clasa pregatitoare - a durat vreo 2 saptamani. Acum dureaza o zi?!!! Sau doua??!! Erau niste colege care tot timpul spuneau: "Pai voi astia de la oras aveti cu ce, aveti de unde, aveti parinti cu bani. Noi nici hartie colorata nu avem." Acum de i-as intalni iar i-as intreba daca a trai la oras inseamna sa ai lectii moderne si a fi invatator la tara inseamna sa nu ai lectii moderne. Oare cati invatatori de la tara i-au dus pe copii pe camp sau in vreo gradina? Copiii de la oras tanjesc dupa asta si de aceea an de an, primavara, plantam in curtea scolii si rosii si vinete sau plantam in ghivece. (Imi amintesc de un baietel care a vazut rosiile crescand pe plantele din curtea scolii si m-a intrebat daca intr-adevar sunt rosii.) Cati invatatori de la tara si-au decorat clasa cu stergare si cu oale de lut, cu panusi de porumb, cu rogojini? Eu as face asta la oras. Ar fi de basm pentru copii. In loc de albinute, fluturasi, Pokemoni sa fie rogojini pe post de panouri. Eu cred ca asta e modern. Sa faci ceva. Sa faci altfel. Sa faci altfel decat ai facut anul trecut. 


Cred ca modern nu tine de spatiul frumos decorat, de cele mai noi tehnologii, de pereti plini cu planse, de metode, de planificari amanuntite, etapizate, de evaluari periodice. Modern e ceva nou, ceva mai bun decat ieri. Ar fi modern sa facem ora de stiinte la Zoo si dusi acolo cu caiete si creioane, copiii sa observe animalele, sa le deseneze, sa afle cu ce se hranesc. Sau sa faci ora de mate in livada si cu merele din pom sa faci grupe de cate 3 si sa le aduni repetat. Si construind o hidrocentrala din materiale reciclate sa afli cum actioneaza forta apei. Dar ... nu ai cum sa construiesti o hidrocentrala in 45 de minute - nu ai cum sa formezi echipe, sa stabilesti sarcini fiecarei echipe, sa-i lasi sa discute, sa ia decizii, sa munceasca cot la cot. Nu ai cum sa te duci la Zoo in ora de stiinte pentru ca de fapt ar dura mai mult de o ora si nu ai mai avea timp de mate, de citire, de engleza.
Asa ca uitati de calculatoare, de manuale uneori, de timp, uitati de invatarea prin descoperire si de algortimi. Cele mai moderne metode sunt cele care va scot din cutie, din cutia celor 45 de minute si din cutia unei didactici cu plan de lectie, sunt metodele care pornesc de la "Dar daca as face asa ...?", sunt metodele pe care nu le-ati folosit ieri, nici anul trecut. A nu se intelege ca planul de lectie trebuie sa dispara. In niciun caz. Planul, proiectul - sa ramana. E bine sa iti planifici, sa fii organizat, metodic, sa stii cu ce incepi, cum integrezi etc. Dar uneori trebuie sa facem compromisuri - renunti la niste etape pentru a castiga altceva.

Spor la scoala.
Ema

PS. Trebuie sa adaug faptul ca lamentarile nu sunt ... moderne. Scuzele de genul nu avem manuale, programa e incarcata, nu avem materiale, suntem totusi prinsi in planuri si ore de 45 de minute ... nu sunt moderne si daca puneti problema asa, atunci ati citit degeaba ce am scris eu aici. Parintii (si sunt foarte multi) arata cu degetul invatamantul. Uneori au dreptate. Ce insir eu aici despre modernitate nu are legatura cu programa, cu ministerul, cu manualele. Tine de dascali. Poti sa faci o prelegere in fata clasei, nu zice nimeni sa nu o faci, dar fa-o sa fie memorabila: costumeaza-te, urca-te pe un scaun, schimba-ti vocea la 5 minute, foloseste grafice colorate, fa gesturi largi si atunci prelegerea ta plictisitoare va fi altfel. Daca nu ai inspiratie, lasa-i pe elevi in locul tau - e suficient sa ii intrebi "Voi ce parere aveti? Cum am putea rezolva? Ce solutii aveti? " si de aici sa porneasca discutii lungi si frumoase. Creioanele sa fie pentru rontait cu dintii, nu pentru scris pagini lungi in caiet. Si temele sa fie creative, nu de copiat si de rezolvat 30 de probleme. 

Etichete: , ,