Atitudinea mea - DA fractiilor, fizicii si biologiei in clasele mici

Incep iar cu teoria ca avem copiii muuuuuuult diferiti de ceea ce eram noi sau de ceea ce erati dumneavoastra (daca sunteti mai tineri decat mine cu vreo 15 ani) pe vremea copilariei. Copiii de azi au nevoie de alta informatie. Nu neaparat mai multa, ci mai diversificata, actuala, incitanta. Adica ...

Sa zicem ... ca fractiile nu sunt incitante, dar sunt de actualitate. De la 4 ani chiar spunem copiilor: Da-mi jumatate. Ia un sfert de mar. (Sau v-ati ferit vreodata sa folositi acesti termeni?) Am abordat notiunile, fara teroretizari, in clasa 0, cu ceva explicatii in clasa I (mai ales cand am vorbit despre ceas - copiii stiau ce e 10.30, ar fi fost culmea sa nu le explic cum e cu jumatatea de ora), iar in clasa a II-a, fara a schimba numitori si a face operatii, le vom arata cum se scriu fractiile de baza: 1/2, 1/4 etc. Atat si nimic mai mult. Fractiile sunt binevenite, lamuresc copiilor niste concepte, le aseaza lucrurile. Si ... fractiile pot fi incitante. Iata mai jos ceasul nostru din si cu fructe, realizat dupa ce am vorbit in clasa I despre fractii. (nu e unul facut cu toata clasa, ci fiecare copil si-a construit propriul ceas gustos)



Fizica - Va spun soptit ca mie in scoala generala si la liceu nu mi-a placut fizica. Pacat. Dar fizica e incitanta si e de actualitate si acum as incerca orice experiment. E imposibil sa nu va amintiti cum in generala va frecati liniarul de par si apoi incercati sa vedeti daca puteti atrage bucatele mici de hartie! Poate ati experimentat printr-a 6-a? Noi am facut asta in anul scolar trecut, in clasa I si e fost extraordinar. E MAGIE!, au zis copiii. Nu, nu e magie, e electricitate statica. Suuuuper. (Imi pare rau ca nu am o poza sa va arat). Dar copii v-ar putea vorbi ce super a fost cand am vorbit despre planete si sistemul solar, cum s-au intrecut in a testa forta vantului cu moristi de hartie si ce haioasa am fost eu cand iar am facut magie sa le demonstrez forta gravitationala si forta centrifuga (intr-un pahar am pus o minge si l-am invartit repede; in timp ce il invarteam, am intors paharul cu gura in jos si mingea nu a cazut - asa am explicat de ce nu cadem noi, oamenii de pe pamant). 


Aaaa, si la unitatea Detectivii am scris cu cerneala simpatica. Asta-i de la chimie. 


Iar la biologie .... Pfiii! Atata biologie tot facem din clasa 0! De-a lungul a doi ani am vorbit despre tot felul de plante si animale, inclusiv despre germeni si bacterii. Si am vorbit la modul serios, cu filme animate de pe internet, cu enciclopedii complicate de la biblioteca - asa au vrut ei pentru ca aveau deja notiuni de baza si doreau mai mult. 
Iata un desen realizat de Ilinca in clasa 0. L-a realizat ea asa... de buna voie, acasa. Pentru ca i-a placut subiectul. 

Si asa arata un germene, modelat dupa o poza dintr-o enciclopedie.


A fost si geografie, am uitat sa va zic: Uniunea Europeana.


Si la geografie ne-am interesat cum se spun cateva cuvinte si in alte limbi.


Despre dinozauri - un subiect foarte indragit. Diorama cu dinozauri.


Circuitul apei in natura.


Laba de urs polar in marime naturala ca sa ne putem compara cu ea.


Terrariu pentru fiecare elev.


Si multe altele. Din punctul meu de vedere, de invatatoare, biologia, chimia, fizica, geografia si fractiile sunt binevenite. Chiar din clasa 0. Si la clasa a 2-a. Si nu cred ca invatand copiii sa observe lumea din jur sau facand experimente le luam ceva din copilarie. Cred ca mai degraba le impulsionam imaginatia, ii invatam sa se joace serios, sa cerceteze, sa fie curiosi si mereu informati. S-a actualizat in sfarsit ceva in programa romaneasca, iar grupuri de parinti ingrijorati sau pur si simplu neintelegandu-si proprii copii tot cer sa se revizuiasca atitudinea asta ce "fura" copilaria scolarilor.

Daca aveti aceeasi parere sau alta, lasati un comentariu. Ii invit insa pe cei care militeaza impotriva fractiilor si a fizicii sa militeze mai bine pentru carti noi in biblioteci, pentru echipamente si jucarii in salile de sport, pentru manuale digitale sau nu distribuite in timp util. Sa militeze cu folos si sa stranga semnaturi pentru cauze palpabile. 

Ema 


Etichete: ,