Ce culoare are clasa ta?

An de an cautam solutii noi de decorare. Cautam nu doar decoratiunile pentru pereti, ci si mobilierul potrivit, dar mai ales culoarea de atmosfera. Ce culoare are clasa ta?



La clasele Waldorf culorile sunt in concordanta cu etapele dezvoltarii copilului, cu ceea se simbolizeaza el la fiecare varsta
-clasa 0 - un roz spre rosu - e o culoare calda care aminteste de burtica mamei, ocrotire
-clasa 1 - roz deschis - asemeni petalelor de floare, clasa 1 e una diafana; usor, aerisit
-clasa 2 - rozul se amesteca putin cu galben si devine culoarea piersicii - e o culoare de tranzitie, nici rosu, nici galben, pentru ca exact asa sunt copiii de clasa 2
-clasa 3 - galben - lumina, deschidere, mai multa maturitate, bucurie
-clasa 4 - galben spre verzui (dar inca galben), o culoare desi cruda, duce cu gandul la terestru, la plante
-clasa 5 - albastru spre verde
-clasa 6 - albastru
- clasele 7 - 8 - lila, mov - maturitate, intelepciune



Fac o paranteza aici - tot la Waldorf am invatat ca putem actiona terapeutic cu ajutorul culorilor. Fiecare culoare pe care o privim intens mai mult timp, dezvolta in noi culoarea complementara: daca privim rosu, vom vedea verdele, daca privim albastrul, vom vedea portocaliul. SFAT - Daca doriti sa aveti o clasa linistita, imbracati-va in rosu. Stand in fata lor toata ziua cu haine de culoare rosii, veti crea de fapt efectul de liniste. Daca dimpotriva, intr-o zi ce se anunta ploioasa ii vreti energici, imbracati-va in verde sau in mov. 

La clasele Montessori se folosesc culori din natura, pot predomina toate nuantele lemnului. Pe de alta parte, in clasele Montessori alaturarile de culori sunt foarte indraznete: rosu langa galben, apoi verde, spre exemplu. Rolul acestor alaturari este de a delimita spatiile, de a contura anumite zone in care se desfasoara activitati specifice: citire, pregatirea mesei, coltul de joaca. 



Daca peretii au culori puternice, folositi mobilier din aceeasi tonalitate, dar cu nuante pale. Da, la noi nu prea e posibil sa iti alegi mobilierul, dar daca exista totusi o optiune, alegeti mobilier deschis la culoare. Bancile albastru intens spre exemplu creeaza senzatia de aglomerare, iar daca mai aveti si o clasa numeroasa devine o culoare obositoare. 
In Romania se practica vopsirea peretilor in 2 nuante: o vopsea pe baza de ulei in josul peretului, ca un brau si o vopsea pe baza de apa / acrilice in partea de sus. Poate incercati vopsirea peretilor in culori diferite in functie de ce rol atribuiti fiecarui perete: zona pentru expus planse, zona pentru expus lucrarile de arta, zona de mate. Daca nu puteti vopsi peretii in culori diferite, incercati panourile colorate de polistiren. Ele va ajuta sa delimitati zonele si pot adauga o pata de culoare. 



Ce fac culorile? Ce aduc ele?
Verdele - e o culoare pozitiva, potrivita pentru o clasa - aduce echilibru, prospetime si aminteste de natura; trebuie insa sa cautati nuanta potrivita.
Albastrul - spiritualitate, ordine, liniste - poate uneori sa dea ... prea multa liniste, dar depinde si de intensitatea culorii si de pozitia sa
Albul - inocenta, puritate, lumina - albul e adeseori numit culoare de spital, insa si in privinta sa tonalitatile pot fi diferite (alb galbui, alb curat, alb spre roz, alb cu tenta albastruie); albul e odihnitor si creeaza senzatia de spatiu. Poate fi potrivit pentru o clasa unde bancile sunt multicolore.
Galbenul - lumina, speranta, creativitate, bucurie - poate fi o nuanta pozitiva sau nu, depinde de intensitatea sa si de locul in care e plasat. Impreuna cu alb si cu banci de o nuanta verzuie sau bleu, poate crea o atmosfera vesela. 
Maro - ajutor, onestitate - Folosita mai mult pentru mobilier si podele, culoarea maro aduce contrastul.



Contrastele puternice pot stimula gandirea, iar alaturarea de tonuri deschise ajuta la concentrare. Jocul de culoare se poate obtine de la o luna la alta folosind materiale, panze obisnuite care sa acopere panourile din clasa. Asa cum am mai scris anii trecuti intr-un articol, decorul trebuie sa fie permanent actualizat. O clasa care pastreaza pe pereti aceleasi planse de la inceputul anului si pana la sfarsit e una monotona pentru copii. Gasiti ceva care sa le atraga atentia, fiti creativi, folositi materiale diverse: panze, baloane, flori uriase de hartie, obiecte / figurine usoare care sa pluteasca legate de tavan. Si inca un lucru care mi se pare depasit si deloc in concordanta cu copilaria: elevii nu apreciaza aranjamentele de flori uscate de pe pereti.

Iata si un hol dintr-o scoala din Franta. Nu am ajuns si in clase, dar voi rezolva si asta.



Spor la toate.
Ema

Etichete: