sâmbătă, 13 august 2016

10 activitati pentru inceputul anului scolar

Primele zile de scoala sunt un prilej minunat pentru a depana amintiri din vacanta dar si pentru a-i incuraja pe copii sa se cunoasca, sa vorbeasca despre ei, despre planurile lor. Va propun 10 activitati de inceput de an.

1. Regulile clasei - Daca vin de la noi, adultii, regulile vor fi impuse. Daca vin de la ei, copiii, regulile vor fi respectate si aplicate. Propuneti copiilor acest subiect. An de an. La fiecare varsta apar reguli noi, iar altele dispar. Faceti impreuna o lista. Scrieti lista pe tabla (chiar si la clasa 0) si folositi simboluri. Daca vi se pare mai usor, propuneti copiilor de clasele 0-1 o lista cu simboluri pe care sa le folositi. As sugera insa ca intr-o ora sa discutati regulile si sa le scrieti pe tabla (si pe o foaie pentru a le avea ulterior), iar in ora urmatoare (care as zice sa nu fie peste o saptamana, ci chiar in ziua urmatoare, altfel se pierde esenta activitatii) sa impartiti copiilor foi cu simboluri create pe baza celor spuse de ei. Copiii le pot colora si lipi pe un cartonas pe care sa il poarte in penar. Din toate regulile scrise (pot fi 5, 10, 15 - copiii au multe idei) sintetizati si pastrati 3-5 reguli esentiale. Daca sunt prea multe, copiii nu le retin. Pe parcursul anului raportati-va mereu la ele: Ce regula respectam / aplicam? Ce avem in vedere? Ce e important in activitatea pe care o desfasuram? 



2. Trei lucruri despre mine - Copiii stau in cerc. Daca sunt in clasa 0 si nu se cunosc, incurajati-i sa spuna cum se numesc si sa adauge 3 lucruri despre ei: ce culoare preferata au, ce jucarie au, ce scop au... Incepeti voi, adultii, cu 3 lucruri despre voi. Daca sunt mai mari, vor sti sigur ce sa spuna. Pentru a elemina monotonia acestui joc, folositi o jucarie pe care ei sa si-o dea unii altora. 

3. Trei lucruri despre colegul meu - Copiii stau in cerc. E un joc pentru copiii care se cunosc deja, dar poate fi abordat si la clasa 0 dupa cateva zile de scoala. Cand ii vine randul fiecare copil spune 3 lucruri pe care le stie despre un coleg la alegere.



4. Ce imi doresc in acest an? - O activitate in care copiii isi traseaza obiective, isi propun sa realizeze ceva. Incepeti prin a discuta liber despre ce le place si ce isi doresc. Unii vor spune ca isi doresc o masinuta noua, altii ca vor avea un fratior, altii ca nu vor sa se mai certe cu colegii. Fiecare are nevoile lui si tot ce spun ei e corect. Trebuie doar sa canalizati aceste idei pentru a deveni niste scopuri: Sa strang bani pentru a cumpara o masinuta. Sa invat sa ma port cu un bebelus. Sa fiu mai prietenos. Dupa ce ati discutat, lasati copiii sa scrie ce isi propun, limitand obiectivele la 3-5. Daca sunt prea multe, se pierd in detalii. Cei mici pot desena ce isi doresc cel mai mult sa li se intample in acest an scolar. 

5. Ghiceste cine-i? - Fiecare copil primeste un cartonas pe care scrie (cei mai mici pot desena) un lucru despre un coleg, fara a numi acel coleg. Exemplu: Are doua fundite albastre in par. Ii place ciocolata. Are un ghiozdan cu Pokemon. Rade foarte tare. Acesta e un joc ce se poate realiza dupa jocurile de dinainte Trei lucruri despre mine / Trei lucruri despre colegul meu. Strangeti cartonasele. Cititi pe rand ce s-a scris pe ele, iar copiii trebuie sa ghiceasca care e persoana la care se face referire. Puteti realiza activitatea si spontan, intr-o ora in care aveti cateva minute libere, ca un moment de relaxare. 

6. La gramada - Puteti juca afara sau inauntru. Copiii stau in cerc. Invatatorul spune - Sa vina la gramada (in interiorul cercului) cine are un frate / o sora. Toti copiii care au frati vor veni in mijloc. Ii puteti incuraja sa spuna cate ceva despre fratii lor. Daca sunt prea multi copii stransi in mijloc, va fi plictisitor ca fiecare sa spuna cate ceva. Limitati numarul de raspunsuri la 3. Copiii iau loc inapoi in cerc si jocul continua. Cui ii plac bananele? Cine are bicicleta? Toti copiii care au 7 ani sa vina la gramada! Cine are o zgarietura pe picior? Jocul ii ajuta pe copii sa se cunoasca, sa fle detalii despre ei si le da posibilitatea sa comunice cate ceva despre experientele lor. Pe de alta parte, gramada functioneaza ca un grup si le acopera nevoia de apartenenta la un grup, chiar daca e un grup ... amuzant: grupul copiilor care au o zgarietura la picior. 

7. Borcanul cu biletele (sau cu bomboane, jeleuri, boabe de strugure, creioane daca doriti) - Umpleti un cos / un borcan / o cutie cu biletele sau cu bomboane preambalate. Rugati copiii sa aleaga din borcan cate biletele / bomboane doresc. Dupa ce toata lumea a ales, dezvaluiti ce trebuie sa faca: Spune despre tine tot atatea lucruri cate biletele / bomboane ai ales. 

8. Capsula timpului - Iata o activitate pe care eu nu am realizat-o, dar o am pe lista cu dorinte. Fiecare copil primeste o foaie. Poate desena sau poate scrie pe ea ce isi doreste, ce planuri are, un desen cu propria persoana, ganduri despre scoala si despre invatator (pentru copiii mai mari). Puneti toate foile intr-o cutie metalica. Puteti adauga poze. Ingropati capsula in gradina scolii. sau doar pastrati-o pe dulap, in clasa. In fiecare an va puteti uita in ea si adauga alte detalii. Sau o puteti dezgropa in clasa a 4-a, a 8-a sau dupa 30 de ani. 

9. Mingo pe hartie - Copiii primesc tabele in care e scrisa o propozitie / sau apare un simbol pentru copiii mai mici. Ei trebuie sa isi intrebe colegii daca fiecare propozitie li se potriveste si sa scrie in casuta respectiva numele colegului. exemplu: A fost in vacanta la bunici - Vor intreba pe colegi pana vor gasi raspunsul. E un joc ce implica putina agitatie, dar e distractiv. Daca il realizati la clasa 0, discutati cu ei simbolurile. Pentru a face jocul mai incitant, stabiliti un timp in care ei sa gaseasca raspunsurile. Discutati apoi ce si-au notat. Iata si activitatea mea din anii trecuti AICI



10. Amintiri din vacanta - Rugati copiii sa aduca vederi sau poze din vacanta lor. Eu obisnuiesc sa le impart pe categorii: la mare, la munte, la bunici, in tabara, in alta tara. Expun toate pozele si ilustratiile. Vorbim vreo doua zile despre asta. Fiecare sau cine vrea poate povesti ce a facut toata vara, ce i-a placut cel mai mult, ce isi propune pentru vacanta urmatoare si mai ales ce lucru nou a invatat. 


Daca ai si alte idei de jocuri pentru acest inceput de an, lasa un comentariu.
Ema 

Un comentariu:

  1. am facut/n-am facut sau am fost /n-am fost
    Pe baza jocului "Imi place /Nu-mi place" se pot juca jocuri derivate, pe diferite teme. Un copil spune:(ex) "am fost la bunici "(si intinde lateral palma dreapta) si "n-am fost la mare"(si intinde lateral palma stanga).Otrie alt copil care a fost la tara la bunici poate veni, suprapune palma peste a colegului si enunta ce nu a facut, la fel pentru cea stanga.Se creaza un fel de lant uman.

    RăspundețiȘtergere