Decorul clasei - personalizat si actualizat

Decorul clasei. Sa nu ne ancoram in trecut!


Stiu ca unii au inceput deja sa se pregateasca pentru noul an scolar. Isi aduna materiale, cauta idei, fise, postere, imagini. toate bune. In paralel ... Un semnal tras de sociologii romani spune ca manualele romanesti sunt ancorate in trecut, cu imagini de bunicute sprijinindu-se in baston si cu mame trebaluind la cratita. Da, cam asa e. Generatiile acestea de copii nu mai sunt ale Caprei cu trei iezi si ale Albei ca Zapada. In paralel, multe edituri promoveaza inca in mod sustinut povestile cu zane si povestile in care pedeapsa raului vine inevitabil inainte de un happy end. Sa lasam povestile clasice pe un loc secund. Sa nu le aducem permanent pe peretii claselor noastre.


Decorul clasei e la fel ancorat si el in trecut. Clasa e a copiilor si e pentru copii. Militez pentru un decor al clasei lipsit de dulcegarii si mesaje uitate pe pereti. Fara iepurasi, zanute, albinute care zambesc, ursuleti cu labuta in borcanul cu miere. Fara planse cu ortograme si tabla inmultirii ingalbenite de vreme, folosite de 3 generatii. Fara planse cu anotimpuri!! Fara planse cu litere si cifre. FARA! Fara planse puse la inceputul anului si schimbate abia anul viitor.


Mi se spune mereu ca am o clasa vesela, proaspata si mereu de actualitate. De aceea scriu mai jos sfaturile mele: 
1. Pregatiti un decor real, in concordanta cu ceea ce predati. Fara dulcegarii si imagini care nu se potrivesc varstei. Daca va plac mult scenele din Capra cu trei iezi, nu inseamna ca e bine sa le pastram pe perete inca un an.
2. Schimbati decorul la 2 -3 saptamani. Cine are timp?, veti spune. Noi, voi. Noi sa ne facem timp pentru asta. Eu am reusit an de an. Incercati.
3. Plansele cu formule, litere si cifre sa apara pe peretii clasei doar o perioada. Daca ele stau mai mult de o luna, doua, copiii se obisnuiesc cu ele, devin neinteresante. Ori noi vrem sa aducem mereu ceva nou in fata copiilor.
4. Nu, plansele cu litere si cifre si termeni si ortograme nu ii ajuta daca stau pe pereti 3 luni sau un an intreg. Vrem ca elevii sa se descurce singuri, nu sa traga cu ochiul pe planse.
6. Din experienta mea: sa fie mare, sa fie colorat, sa fie impresionant.


7. Folositi peretii clasei ca pe niste unelte de invatat: expuneti acolo picturile pe care apoi sa le discutati, compuneri (scrise pe foi) pe care sa le comparati, desene dupa texte, scrisori amuzante. Toate sa fie ale copiilor. Personalizate.
8. Expuneti schemele, diagramele, tabelele, regulile realizate de voi impreuna cu copiii. Acestea vor avea cel mai mare impact. Tabelele si regulile scrise la calculator nu impresioneaza. Nu va fie teama sa desenati chiar voi ceva. De-a lungul anilor am desenat pinguini in marime naturala, rachete si albine, elefanti, dinozauri si intotdeauna copiii au fost impresionati. Am fost un model pentru ei. Incercati.


9. Folositi mesaje motivationale, cuvinte cheie intercalate printre plansele expuse. Ele vor atrage si vor coordona atentia.



10. Daca este posibil, expuneti lucrarile tuturor copiilor, asa cum sunt. Fiecare desen e unic in felul sau. Expuneti compuneri sau fise numai dupa ce ele au fost corectate.

Spor la adunat idei. Fiti originali!
Ema 

Etichete: ,