duminică, 3 mai 2015

Jurnalul fractiilor

Am pornit de la cateva idei gasite pe net. Le-am combinat. Le-am adaugat la placerea copiilor de a avea o carte sau un jurnal pentru orice. La jurnalul fractiilor am adus si arome de paine calda, taiata, analizata, impartita, mancata pe indelete si felii parfumate de banana.


Am inceput intr-o zi cu bananele, asezate pe farfurie si taiate mai intai in jumatate, apoi in sfert, apoi in opt si tot asa.


Am tot repetat ca mereu vorbim despre parti egale. Probabil i-am innebunit cu asa. Sonia a masurat feliile de banana sa vada daca sunt egale.


A doua zi a urmat painea. Calda, uriasa, de la brutarie. Asezata in mijlocul clasei, cu toti copiii in jur (ca sa vada mai bine), painea a fost la rang inalt. A fost taiata mai intai in jumatate, apoi in sfert, apoi in opt, apoi in saisprezece parti egale, apoi inca o data pana am obtinut 32 de parti egale (cate una pentru fiecare copil). Va recomand ca ori de cate ori aveti ocazia sa combinati notiunile (oricare ar fi ele, la mate, la comunicare, la muzica, la stiinte) cu ceva senzorial; daca e ceva de mancare, impactul va fi garantat. Copiii tin bine minte mirosurile, texturile, gusturile, iar in acest fel asocierile se fac mult mai bine.


In urmatoarele 3 zile ne-am ocupat de jurnalul fractiilor. Mai intai interiorul, apoi copertile.


In interior am folosit foi de Origami pretaiate, de aceeasi dimensiune, pentru a ilustra diferitele parti sau intregul.


Pe coperti am lipit o pizza si ce alte forme s-au putut realiza cu parti dintr-un intreg. Am insistat ca pe fiecare bucata sa se scrie fractia pe care o reprezinta.


Stiu ca au inteles. In zilele care au urmat, au tot folosit, singuri, termenii de treime, doime, sesime...


Am insa si un truc: repetitia. De cate ori am ocazia fac apel la notiunile abia invatate. Am citit mereu ca exista destui parinti ingrijorati de dificultatea unor notiuni cum sunt fractiile. De fapt copiii clasei a II-a doar fac cunostinta acum cu fractiile, nu le cere nimeni sa efectueze cu ele calcule complicate. Ca la orice alta informatie, abordarea concentrica, in mai multi ani de studiu, ii ajuta pe copii sa inteleaga mereu altfel. Abordarea concentrica se foloseste si la predarea substantivului - chiar de la gradinita copiii sunt invatati ca exista obiecte si actiuni, spre exemplu, ca obiectele pot fi fiinte sau lucruri, iar in fiecare clasa ce urmeaza notiunea de substantiv se largeste. Asa e si cu fractiile. Nimic de speriat.





Ema

3 comentarii:

  1. Vă admir creativitatea și încerc să aplic cât pot din ideile dumneavoastră minunate!!! Apreciez generozitatea cu care împărtășiți ”aventura” dumneavoastră la clasă! Știu câtă muncă implică întreținerea unui blog (nu mai spun de munca la clasă și înainte de a intra la clasă!)! Felicitări! Vă doresc multă putere de muncă și de acum încolo!

    RăspundețiȘtergere
  2. Va multumesc pentru faptul ca postati aceste idei minunate! Pentru un cadru didactic debutant sunteti o comoara!

    RăspundețiȘtergere