sâmbătă, 7 februarie 2015

Clubul de lectura, editia I - Povestea Frindelului

Cartile sunt in competitie cu tabletele si calculatoarele. Cum sa facem sa demonstram ca a citi o carte are un farmec anume, ca tableta nu poate inlocui cartea tiparita cu foi fosnitoare si miros de tipografie, ca actul cititului si impartasirea ideilor cu ceilalti este ceva cool? Multi copiii nu considera actul cititului ca pe ceva personal care multumeste inauntrul tau, care te lasa sa visezi si sa traiesti alaturi de eroi; pragmatismul zilelor si rapiditatea imaginilor din jocurile tabletelor au dat copiilor o alta dimensiune a dezvoltarii personale. Cum sa facem? Am hotarat sa ii scoatem pe copii din singuratatea lor, sa-i punem laolalta cu alti copii si ideile lor, sa dam o alta insemnatate lecturii, sa aiba o amploare care sa le ravaseasca constructiv impresiile. 


Clubul de lectura - Editura Arthur ne-a venit in ajutor. Copiii de azi nu mai accepta Cenusarese, pitici, Scufite rosii; vor altceva. Cartile Arthur se potrivesc numai bine nevoilor lor intelectuale, sunt de actualitate, au un scris mare, usor de urmarit si vin insotite de un jurnal de lectura cu activitati deosebit de interesante. 


Ne-am prins in joc. 4 clase din scoala noastra am citit aceeasi carte: Povestea Frindelului de Andrew Clements. Cartea e povestea unui baietel care inventeaza un cuvant, frindel, pentru cuvantul pix; el face orice ca acest nou cuvant sa intre in dictionar, sa fie folosit de toata lumea.... Actiunea e captivanta. Unul din personajele principale e o profesoara severa. "Tranta intelectuala" dintre elev si profesor are un aer elevat si poate servi model copiilor. 


Ne-am unit in clubul de lectura: copiii au fost impartiti in grupe tematice si in echipe si au rezolvat sarcini pe marginea cartii citite: au scris scrisori, au compus poezii, au inventat cuvinte, au realizat postere. Le-au placut activitatile si le-a placut faptul ca au avut ocazia sa lucreze cu colegi mai mari sau mai mici din celelalte clase. 


Copiii mei de clasa a II-a au fost deosebit de impresionati de colegii de clasele a III-a si a IV-a. A fost pentru ei o experienta inedita. 


Lucrul in echipa a dat roade. Pe de o parte au incercat sa gaseasca impreuna solutii, pe de alta parte au fost incurajati sa accepte si alte pareri. 


De mare impact a fost si faptul ca toti au citit aceeasi carte, in acelasi timp si au imaginat ceva pe marginea ei. (Copiii au citit cartea in timpul vacantei de iarna, acasa, in ritmul propriu. La scoala am pus insa ideile laolalta. Unii au terminat cartea, altii au citit-o pe jumatate, altii pe trei sferturi. Sa stiti insa ca impactul acestui club a fost atat de mare, incat atunci cand le-am propus copiilor mei de clasa a II-a cartile pentru a doua editie a clubului de lectura, au fost foarte motivati, au inceput imediat sa citeasca, au umblat cu cartea sub brat prin pauze si la masa de pranz. Inca nu trag concluzii, astept, ii pandesc si sunt foarte curioasa ce imi vor spune acum, cand incepe al doilea semestru si vin cu cartile citite.)








Editia a II-a a clubului de lectura va avea loc in februarie si va avea ca texte cartile Un ursulet pe nume Paddington de Michael Bond si Operatiunea Iepurasul de Sally Gardner. 

Spor la citit si voua.

Ema 



Un comentariu:

  1. Te apreciez pentru ceea ce faci la clasa, daca toate invatatoarele ar aborda procesul de invatamant in maniera ta, toti elevii s-ar duce cu placerela scoala. Din pacate, putini stimuleaza creativitatea si merg pe principiul teme multe= calitate...

    RăspundețiȘtergere